BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, February 20, 2010

PARALINGUISTIK DAN PROSODI

Paralinguistik
Bahasa gerak-geri dikatakan paralinguistik kerana istilahnya membabitkan pelbagai bentuk komunikasi yang menggunakan gerak badan atau gerak isyarat sebagai ganti atau pelengkap bahasa lisan dan bentuk komunikasi lain.

Paralinguistik telah diselidiki secara terancang oleh ahli-ahli psikologi sosial. Bagi pertuturan harian dan psikologi popular, istilah berkenaan sering digunakan untuk bahasa gerak-geri luar kawalan, walaupun sebenarnya perbezaan antara voluntari dengan luar kawalan sering tidak jelas. Umpamanya, senyuman atau lambaian boleh dilakukan secara voluntari atau luar kawalan.

Bahasa gerak-geri voluntari merujuk kepada pergerakan, gerak isyarat dan lagak yang dibuat dengan sengaja (contohnya, senyum, gerak tangan dan mengajuk tindakan). Bahasa gerak-geri juga dikaitkan dengan pelbagai jenis komunikasi tanpa bunyi, seperti gerak isyarat formal (misalnya, oleh pengarah filem).

Dalam pada itu, terdapat satu contoh yang ketara tentang paralinguistik. Air muka misalnya sering dikatakan sebagai bentuk bahasa gerak-geri, selain cara untuk mengesan perasaan seseorang.

Prosodi
Prosodi adalah kajian tentang pelbagai aspek persajakan (intonasi, rentak, irama dan sebagainya). Prosodi juga bermaksud pola tekanan dan intonasi dalam sesuatu bahasa.
(Sumber: Kamus Dewan Edisi Empat, DBP)

0 comments: